Čo sú to spúšťače?

Stále ma baví písať o kompulzívnom prejedaní. Tentokrát si povieme niečo o spúšťačoch. Pod spúšťačom si predstav tú jednu kocku domina, ktorá keď spadne, vyvolá hromadný kolaps tých za ňou. Aby sa ti podarilo úspešne schudnúť a svoju váhu si udržať, musíš rozoznať krízové obdobia v tvojom každodennom režime a naučiť sa ich lepšie zvládať. Jednoducho nezvaľ jednu kocku. Pri písaní článku som čerpala z knihy Chudnutie bez stresu od Alaina Golaya.

Spúšťače prejedania si môžeme rozdeliť do dvoch kategórií:

  • Tie, ktoré súvisia s jedlom.
  • Emocionálne.

Zlou správou pri tých prvých je to, že takmer vždy je ich efekt posilnený o negatívne emócie, ktoré vyvolajú krízu prejedania. Poďme si tento proces radšej ilustrovať na príklade.

Majka sa rozhodla chudnúť, išla na firemnú oslavu, kde boli švédske stoly (spúšťač súviaci s jedlom). Jedlo vyzeralo tak dobre, že neodolala a začala ochutnávať. Uvedomila si, že je na diéte a takéto veci jesť nemôže, začala sa cítiť ako “lúzer”, ktorý nikdy nič nedosiahne (negatívne emócie), to vyvolalo vlnu frustrácie a hanby (ďalšie škodlivé emócie). Nakoľko Majka ešte nevie zvládať svoje emócie inak ako jedlom a potrebovala sa upokojiť, pokračovala jedením na oslave alebo si počkala, kým bude doma a sama.

Najčastejším spúšťačom, ktorý súvisí s jedlom je však hlad. Nemal by si preto zbytočne dlho hladovať. Pri diéte sa hlad dostaví a je to prirodzený fyziologický stav človeka, avšak je rozdiel mať mierny hlad medzi vyváženými jedlami a hladovať ako bikinárka pred súťažou. Medzi ďalšie “jedlové” spúšťače patrí tiež nákup potravín, jedenie v reštauráciách, príprava jedla, sviatky.

Druhým typ spúšťačov sa viaže na emócie. S prejédaním najviac súvisí frustrácia. Niekedy sa žena v domácnosti cíti nedocenená a po celom dni starostlivosti o rodinu prichádza frustrácia z vlastného života. V inom prípade to môže byť mladý človek zamestnaný v práci, v ktorej nechce byť a je frustrovaný z toho, že robí to, čo nechce. Pochopiť korene frustrácie nie je jednoduché. Na vine môže byť tvoj perfekcionizmus, neschopnosť vyjadriť svoje potreby a emócie, možno si kladieš latku príliš vysoko a pri všetkom robíš príliš unáhlené závery.

Medzi emocionálne spúšťače môžeme zaradiť hnev, únava, pocit bezmocnosti, pocit nedostatočného chudnutia a samozrejme stres, kde by ten mohol chýbať? Ja by som pridala ešte svoje špecialitky: nedostatok spánku a bolesť hlavy.

Teraz by si si mal sadnúť a napísať celý priebeh tvojho posledného relapsu. Rozanalyzuj každý detail, každú myšlienku a nájdi svoje spúšťače. Keď ich budeš mať, napíš ich, buď si ich vedomý. To na začiatok stačí. Mať v hlave kontrolku, ktorá začne blikať ako šialená, ak sa ocitneš v blízkosti ďalšej krízy. Potom sa začni pýtať seba samého, ako lepšie než s jedlom sa s daným spúšťacom popasuješ. Čo máš urobiť inak, lepšie? Koho pri tom požiadaš o pomoc? Čím nahradíš staré, škodlivé myšlienky?

Nič nie je zadarmo

K prejedaniu vždy vedú emócie a negatívne myšlienky, buď ich vyvolá jedlo, pohľad na jedlo či hlad, alebo sú to vlastné nekomfortné stavy. Tak či onak, musí ti byť jasné, že pokiaľ chceš schudnúť natrvalo a prestať sa prejedať, bez vyriešenia tvojim spúšťačov to nepôjde. A nie, nemám na mysli, že budeš odmietať pozvania kamarátov na pizzu alebo dáš výpoveď a pôjdeš žiť do kláštora. Neostáva ti nič iné, len sa naučiť so svojimi emóciami žiť. Naučiť sa ich prežívať. Tie dobré aj zlé.

Však predsa o tom je život. Žiť svoje pocity.

Vaša K.

P.S.: Aby si neostal smutný, prezradím ti, že svoje emócie si môžeš trošku vylepšiť. Stačí ak sa budeš snažiť myslieť o sebe len o trošku lepšie :). Ale o zmene myslenia možno nabudúce.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s